درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 3221
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات

مولانا عثمان: شفاعت‌کنندگان در روز قیامت اختيار تام و قدرت مطلقه ندارند

 

مولانا محمد عثمان، ‌امام جمعه اهل‌سنت خاش، در خطبه‌های روز جمعه (1 فروردین 1393) پس از تلاوت آیه «وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» [الزخرف : 86] مطالبی پیرامون "شفاعت" اظهار داشت و در این زمینه گفت: در بحث شفاعت سه شخص دخیل هستند:1ـ شافع: یعنی شفاعت کننده؛ 2- مشفوع له: کسی که برای او شفاعت می‌شود؛ 3- مشفوع عنه: یعنی آن ذاتی که از او سوال و درخواست عفو، بخشش و گذشت می‌شود.

 

ایشان در توضیح بحث شفاعت افزود: "مشفوع عنه" در روز قیامت ذات الله تعالی بوده و انبیاء، قرآن، حافظان قرآن، علماء و... شافع هستند که هر يك از آنها به نوبه‌ی خود به درگاه الله تعالی سفارش می‌كنند. البته هيچ‌كدام از شفاعت‌کنندگان در روز قیامت اختيار تام و قدرت مطلقه ندارند، بلکه اختيار كلی و قدرت مطلق فقط الله تعالی‌ست، چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئاً وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» خداوند متعال به هيچ‌يك از انبياء،علما، حفاظ، ملائكه و... به طور كامل اختيار مطلق  نداده است، بلکه حكم و فيصله در آن روز فقط برای الله تعالی است. مولانا محمد عثمان در ادامه سخنان خود برای اثبات مطالب فوق برخی از آیات قرآنی را به عنوان دلیل ذکر کرد و گفت: در سوره «النبأ» آمده است: «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا» روز قيامت جبرئيل امين همراه با ملائكه‌ای كه صف بسته‌اند در درگاه الله تعالی حاضر می‌شوند، ‌اما هيچ‌كدام از آنها بدون اجازه‌ی الله تعالی حق صحبت کردن ندارند. همچنین در سوره مريم آمده است: «وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا*لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا» [مریم:86-87] مجرمين با حالتی آشفته و وحشتناك و در حالی كه تشنه‌اند توسط مامورين جهنم به زور به طرف جهنم كشیده می‌شوند. در آن روز کسی مالك شفاعت و سفارش در حق مجرمين و گناهكاران را نیست، مگر كسی كه با خدا در دنيا عهدی بسته است. حضرت عبدالله بن عباس در تفسیر «عهد» می‌فرماید: «العهد من قال لا إله إالا الله» كسی كه به کلمه توحيد اقرار كرده باشد. البته تنها اقرار زبانی كافی نیست. در سوره زخرف می‌خوانیم: «وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» [زخرف: 86] نمی‌تواند شفاعت كند هيچ كسی، نه انبياء، نه حفاظ و نه کسی دیگر، مگر كسی كه ‌علاوه از اقرار به کلمه طیبه، بر آن یقین داشته و به مقتضای کلمه نیز عمل کرده باشد. لذا منافقين از این رديف خارج شدند چون آنها به زبان اقرار می‌كنند اما بر توحيد يقين ندارند. خطیب جمعه مسجد جامع‌الخلیل اظهار داشت: اجازه الله تعالی برای شفاعت شافعان در حق كسانی است كه الله تعالی از آنها راضی شده باشد. در سوره نجم آمده است: «وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلَّا مِن بَعْدِ أَن يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن يَشَاءُ وَيَرْضَى» خداوند متعال در سوره توبه آيه 100 گروه‌هایی را كه از آنها اعلام رضایت نموده معرفی می‌کند و می‌فرماید: «وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» در این آیه سه گروه مهاجرین، انصار و کسانی که از مهاجرین و انصار به خوبی پيروی كرده و از آنها به نیکی ياد می‌كنند و با آنها محبت می‌ورزند، ذکر شده است. آیه 10 سوره‌ی حشر در توصیف گروه سوم می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ». کسانی مصداق اين آيه می‌شوند كه دوست‌دار صحابه باشند. مدیر مدرسه مدینة‌العلوم خاش ادامه داد: خداوند متعال از اين سه جماعت اعلام رضايت نموده و وعده دخول بهشت را به آنها داده است. لذا انتظار و آرزوی شفاعت را كسی می‌تواند داشته باشد و برای كسی شفاعت می‌شود كه مسلمان و اهل توحيد بوده و الله تعالی از او راضی باشد.


مولانا احمد- رحمه‌الله- متعلق به یک قشر خاص و جغرافیای محدود نبود امام جمعه اهل‌سنت خاش در بخش پایانی بیانات خود ضمن عرض تسلیت وفات مولانا احمد نارویی -رحمه‌الله- افزود: حادثه ناگوار رحلت عالم ربانی و خستگی‌ناپذير مولانا احمد نارويی -رحمه‌الله- كه بر اثر واژگونی اتومبيل در اطراف زاهدان اتفاق افتاد، قلب همه را مجروح نمود. اين حادثه را به همه امت مسلمان و به‌ويژه به حضرت شيخ‌الاسلام و دارالعلوم مكی زاهدان و تمام امت اسلام تسليت عرض می‌نمايم. مولانا احمد -رحمه‌الله- متعلق به یک قشر خاص و جغرافیای محدود نبود، بلکه متعلق به امت اسلام بود. الله تعالی درجه ايشان را بلند و در جوار بهترین رحمت‌های خود قرار دهد  و به امت اسلام نعم البدل عطاء فرماید.

 

                                            منبع : سنی آنلاین



شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, :: 12:15 ::  نويسنده : گلستانی       

ارزش آبرو و حیثیت انسان کمتر از جان وی نمی باشد

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش اول خطبه های جمعه ( ۹ اسفند ۱۳۹۲) با توجه به مباحث هفته های گذشته و بررسی پنج مورد از مؤکدات همه ادیان، به شرح و بررسی آخرین مورد آن (حفظ آبرو و حیثیت) پرداخت و بر حفظ آن تأکید نمود.

1420508_537712496321920_1502569650_n

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه های ۱۱ و ۱۲ سوره حجرات (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَکُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ يَکُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ يَأْکُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ) به ترجمه و شرح  آیه ها پرداخت و افزود: ﺍﻯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ(چه زنان و چه مردان) گروهی، گروه دیگری را مسخره نکند که شاید آن گروه بهتر از آن یکی باشد و از یکدیگر عیب جویی نکنید و با لقب های بد همدیگر را نخوانید وفاسق خواندن بعد از ایمان، بد نامی است و اگر توبه نکند از ستمکاران است و همچنین در ترجمه آیه ۱۲ خداوند می فرماید و ای مؤمنان اجتناب کنید از بسیاری از گمان چون بعضی از گمان ها گناه هستند( احتمال دارد آن گناه بی اساس باشد) و جاسوسی و تجسس در زندگی دیگران نداشته باشید و همچنین غیبت و بدگویی یکدیگر را نکنید آیا دوست دارد کسی از شمایان که بخورد گوشت برادر خود را در حالی که مرده است آن را بد می دانید(یعنی کسی حاضر نیست که چنین گوشتی را بخورد) پس غیبت آن نیز چنین بد و کریه است.

وی در ادامه به فضایل سوره حجرات پرداخت و گفت: سوره حجرات، سوره تربیت مؤمنان،اخلاق است.آداب و قوانین زندگی سالم مؤمنان در این سوره ذکر شده است

شیخ التفسیر در ادامه ۳  روایت مختلف از ابوهریره( رض) در مورد این موضوع عنوان کردند و به شرح و ترجمه آن ها پرداختند:

۱- (قال رسول الله صلى الله عليه وسلم المسلم أخو المسلم لا يخونه ولا يكذبه ولا يخذله كل المسلم على المسلم حرام عرضه وماله ودمه التقوى ها هنا بحسب امرئ من الشر أن يحتقر أخاه المسلم)

مسلمان برادر مسلمان است و هرگز نسبت به او خیانت نمی کند( در جان،مال و آبرو وحیثیت) و نیزمورد تکذیب وذلت هم قرارش نمی دهد همه چیز مسلمان از جمله  حیثیت و آبروی مال و خونش بر مسلمان دیگری حرام است. و در ضمن رسول الله ص به طرف قلب مبارکش ۳ مرتبه اشاره فرمودند که تقوا در این جا هست و رسول الله در ادامه حدیث که شخص را از شر همین قدر بس است که برادر مسلمان خود را حقیر و ذلیل بداند.(رواه مسلم،ابوداوود و ترمذی)

۲- ( إنَّ الله لا ينْظُرُ إِلى أجْسَامِكُمْ ، ولا إِلى صُوَرِكمْ ، وَلَكن ينْظُرُ إلى قُلُوبِكمْ وأعمالكم)

همانا خداوند نگاه نمی کند به طرف اجسام شما(قوی است یا ضعیف) و همچنین نگاه نمی کند به طرف قیافه شما که زیبا است یا بد قیافه،نگاه خداوند به ظاهر شما نیست ولیکن خداوند متعال به طرف دلها و اعمال شما نگاه می کند که اعمال شما نیک هستند یا بد می باشند.و این حدیث مسلمانان را به طرف اخلاص در اعمال  ونیات خالص هدایت می کند.

۳- (رُبَّ أشعث أغبر مدفوع بالأبواب، لو أقسم على الله لأبرَّه)

چه بسا انسانی ژولیده و غبار آلود که از درها رانده می شود( کسی آن را در خانه خودش راه نمی دهد) اگر بر خداوند قسم بخورد که خدا فلان کار را چنین یا چنان می کند خداوند در آن قسم، وی را برئ قرار می دهد.یعنی در نزد بندگان، آن شخص ارزش آن چنانی ندارد در حالی که خداوند حرف آن را بی جواب نمی گذارد و دعایش را می پذیرد.

مولانا گرگیج با بیان اینکه آبرو و حیثیت انسان کمتر از جان وی نمی باشد به نقل از استاد سخن سعدی خاطرنشان کرد : حکیمان گفته‌اند اگر آب حیات فروشند فی‌المثل به آبروی، دانا نخرد که مردن به علت به که زندگانی به مذلت» (گلستان) اگر آب حیات را به آبرو می فروختند انسان های با حیاء مرگ خویش را بر زندگی بدون آبرو و ذلت بار ترجیح می دادند و آن آب را نمی خوردند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش علل و اسباب متلاشی کردن برادری و اخوت را مورد بررسی قرار دادند و اظهار داشتند: عداوت وکینه که کدورت را بوجود می آورد زیاد هستند اما در این ۲ آیه ۶ چیز به طور کامل مورد بحث قرار گرفته اند که سبب اختلاف و دو دستگی می شوند ۱ – تمسخر و استهزاء ۲ – عیب جویی ۳ – القاب بد ۴ – سوء ظن ۵ – تجسس در زندگی دیگران ۶ – غیبت و بدگویی پشت سر یکدیگر

امام جمعه اهل سنت آزادشهر عواملی که باعث می شوند تا برخی افراد،حیثیت دیگران را زیر سؤال ببرند و دیگران را تحقیر کنند و خودنمایی کنند را ۵ چیز عنوان کرد و افزود:

۵ چیز باعث می شود تا افراد مغرور با داشتن چنین ویژگی هایی دیگران را تحقیر کنند ۱ – مال و ثروت،زرپرستان زمان رسول الله(ص) و همچنین قارون را با تمام امکاناتش نجات نداد.(سوره همزه- سوره قصص آیه ۷۶ )   ۲– ملک و پادشاهی،فرعونی که ادعا  داشت که ملک مصر مال من است و همه آب ها تحت اختیار و امر من هستند در هنگام هلاکت نه تنها ملک مصراز آن چیزی برطرف نکرد بلکه در همان آب که ادعا می کرد تحت امر وی است غرق شد (آیه ۵۱ تا ۵۳ سوره زخرف) ۳ – توانایی جسمی، قوم عاد خود را (اشد قوة) می گفتند از آن ها چیزی برطرف نکرد بلکه با آن جسم و توان مانند پشه ای توسط باد نابود شدند (آیه ۱۵ سوره فصلت) ۴- مال و جمال و نسب،نمونه اش اینکه از ابولهب چیزی را از عذاب خدا برطرف نکرد چنانچه خداوند می فر ماید ( ماأغنی عنه ماله و ما کسب) ۵ – علم و مدرک، علم و تخصص و مدرک آ ن از عذاب خدا چیزی را برطرف نمی کند پس دل بستن به اشیاء و غرور به آن ها و تحقیر و استهزاء از دیگران،جز ازخفت عقل و خطای بیش چیز دیگری نیست و بهترین چیز تقوا هست که خداوند در پایان همین سوره می فرمایند (إن أکرمکم عندالله أتقاکم) با عزت ترین شما پرهیزگارترین شما هست.(آیه ۸۳ سوره غافر)

 

                                                                      منبع : سایت مولانا محمدحسین گرگیج



شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, :: 11:58 ::  نويسنده : گلستانی       

شیخ
الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه «قرآن کریم
افضل‌الذکر بوده و تلاوت آن سبب هدایت شده و عبادت محسوب می شود»، عمل به قرآن و
سنت را دلیل عزت و سربلندی مسلمانان صدر اسلام دانستند.  امام جمعه اهل سنت زاهدان
خطبه‌های جمعه (2 اسفند 1392) را با تلاوت آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي
لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ
الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» [اسراء: 9] آغاز نموده و خاطرنشان
کردند: خداوند متعال قرآن مجید را به عنوان بهترین دستور و قانون برای هدایت بشر
فرستاد.

 

                                                       لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد